Lukáš Balík: Moc rád bych docílil toho, aby Spaceflow přispělo trvale ke změně celého realitního odvětví a jak funguje život v rámci daných komunit

07. únor 2018

Tak jako se natrvalo změnil svět dopravy díky Uberu nebo způsob jakým cestujeme s pomocí Airbnb, díky PropTech vlně dnes dostává šanci řada startupů globálně uspět a změnit trh real estate, jedno z největších světových odvětví.

Lukáš Balík je CEO ve startupu SPACEFLOW. SPACEFLOW je český startup, který vyvinul jedinečnou platformu pro komunikaci vlastníků a uživatelů budov. Právě Lukáše jsme krátce vyzpovídali, aby nám pověděl více o SPACEFLOW, real estate businessu a trendu proptech nebo úskalích, kterými si s týmem prochází.

Ahoj, Lukáši, nejprve bych tě chtěl poprosit o to, zda by ses nám mohl krátce představit a zároveň představit i váš projekt SPACEFLOW.

První myšlenka se zrodila už v roce 2016, kdy jsem se skrz svůj předchozí projekt dostával čím dál blíže k prostředí realitního trhu. Postupně jsem začínal čím dál více vnímat, že tento trh se nachází na velkém milníku, kdy digitální technologie začínají měnit celé jeho prostředí a budovy začínají více sloužit svým uživatelům. Tak jako se natrvalo změnil svět dopravy díky Uberu nebo způsob jakým cestujeme s pomocí Airbnb, díky PropTech vlně dnes dostává šanci řada startupů globálně uspět a změnit trh real estate, jedno z největších světových odvětví. Věřím, že Spaceflow se svou škálovatelnou platformou, která propojuje mikrosvět budovy a její uživatele, se řadí mezi ně. V současné chvíli máme první klienty v Londýně, Praze a Vídni.

Mohl bys nám přiblížit ještě blíže základní pilíře SPACEFLOW? V jakých funkcionalitách najdou přidanou hodnotu díky vaší aplikaci uživatelé a majitelé budov?

Majitelé budovy, naši klienti, získají nejmodernější komunikační nástroj, díky kterému se mohou spojit se všemi svými nájemci nejen v jedné budově, ale v celém portfoliu. To vše na jednom místě, v administrační zóně Spaceflow. Zde klient provede jednoduchý set up, co daná budova umožnuje a nabízí pro své uživatele. Mohou to být zasedací místnosti, elektrokola či sportovní vybavení. V neposlední řadě mohou majitelé efektivně nabídnout další a další služby, jednoduše pozvou poskytovatele služeb, kteří mohou následně nabízet své služby uživatelům v dané v budově. Tím majitelé zvyšují hodnotu své nemovitosti a získávají další konkurenční výhodu v boji o klíčové nájemce.

Finální uživatelé, mezi něž se řadí obyvatelé budov, ať už v kancelářském, rezidenčním prostředí, či například kampusu, mohou bezplatně využívat všech funkcí mobilní aplikace – sharing, services, activities a neewsfeed. Získávají přístup ke všem důležitým informacím, mohou si například zarezervovat společnou místnost, hodinu jógy, či využívat nabídek místních služeb. Spaceflow svým uživatelům nabízí také prostor ke sdílení se svými kolegy v jedné kancelářské budově, nebo mezi sousedy v rezidenci. Ať už jde o parkovací místo, spolujízdu, či například zajímavý workshop. V tomto směru nás hodně inspiruje společnost WeWork, která svým co-workingovým konceptem inspiruje vytvářet podobná prostředí v tradičních kancelářských budovách. Spaceflow je takovým dostupným můstkem pro všechny budovy.

Jak dlouho trval vývoj samotné aplikace?

Samotný vývoj trval poměrně dlouho. Nejprve jsme aplikaci vyvíjeli externě, vyzkoušeli si první pilot a následně jsme se rozhodli postavit in house vývojářský tým. Z dlouhodobého pohledu se toto jednoznačně vyplatilo, jelikož dokonale známe střeva našeho produktu a jsme připraveni flexibilně reflektovat další vývoj a nové funkcionality, které můžeme našim klientům a uživatelům v rámci aktualizací doručovat.

Když jsme se poznali na Wolves Summitu ve Varšavě, jedna z věcí, která mě zaujala, bylo to, že to je jedna z vašich prvních navštívených čistě startupových akcí. Do té doby a i dnes jste navštěvovali zejména oborové real estate a prop-tech konference, mimo jiné v Mnichově, Londýně či New Yorku a na většině z nich jste sklízeli velké úspěchy a dobrou zpětnou vazbu. Šli jste rovnou za zákazníky… U řady startupů vidíme spíše opačný přístup. Jak jste došli ke SPACEFLOW a podle čeho se řídíte v daším rozvoji?

Ano, měli jsme štěstí, že jsme od začátku mohli vyvíjet naši aplikaci bok po boku s profesionály z real estate trhu a hledali jsme tak řešení, které skutečně splní to, co trh sám vyžaduje. To nám ukázalo, že zpětná vazba od klientů a trhu celkově je k nezaplacení. Minulý rok byl hojný na počet PropTech eventů a konferencí. Tento rok se jejich počet zcela jistě ještě navýší. Pro nás je to logicky skvělá možnost jak se potkat přímo s decision makery na tomto trhu. Obecně jsou podobné akce navštěvované těmi největšími hráči, vlastníky velkých portfolií, kteří zde přímo vyhledávají progresivní nápady.

Když se mě někdo zeptá na pohovoru, jestli jde u konkrétní pozice o part-time, či full-time, odpovídám life-time. Brzy každý pochopí proč.

V poslední době o SPACEFLOW můžeme slyšet z pozadí akcí jako je například MassChallenge, kde jste se v pozici TOP10 startupů v Evropě dostali do hlavního kola do Bostonu. Co pro tebe úspěch na podobných akcích znamená ?

Je to pro nás skvělá zpětná vazba, že to co děláme má smysl a získáváme s naším projektem mezinárodní pozornost. Účast v akcelerátoru ve Varšavě i Bostonu nám, věřím, pomůže pomůže v hledání investic i v rozvoji na dalších trzích. Je to opět o získávání cenných kontaktů.

Se startupy se pojí i investice a proces fundraisingu. Jak vnímáš, že je dnes náročné získat kapitál pro svůj projekt, případně jaké kroky v rámci fundraisingu plánujete? Jak vnímáš celou tu fundraisingovou mašinérii?

Pro startup s globálními ambicemi je samozřejmě kapitál na rozvoj klíčovým předpokladem. Je třeba se vnitřně připravit, že jde o poměrně náročný proces, kterému předchází spoustu příprav. Naopak věřím, že pokud má člověk dobrý nápad, skvělý tým, vybudovanou první klientelu a je schopný svoje nadšení a vize přenést na ostatní, cesta je výrazně jednodušší.

Kam SPACEFLOW míří a co je cílem v dohledném horizontu, řekněme jeden a půl roku.

My jsme si dali za cíl zaměřit se v roce 2018 primárně na Londýn, který nabízí obrovské množství příležitostí pro náš produkt vzhledem k velikosti tamního trhu. Vedle toho chceme spouštět co nejvíce pilotních projektů s ostatními klienty po Evropě a na jiných kontinentech a tuto spolupráci posouvat dále, ideálně do celých portfolií. Zaměříme se také na vyhledání sítě strategických partnerů, kteří nám mohou pomoct s produktovou penetrací na jednotlivých trzích.

To zní jako náročný úkol, budeme vám držet palce, abyste docílili svých vytýčených cílů. Nyní k týmu. U nás na kvalitu týmu, zejména úzkého okruhu okolo zakladatelů, nahlížíme jako na klíčové výběrové kritérium, předurčující schopnost realizace jejich vize. Co je pro tebe tvůj tým? Snažíš se být spíše lídr nebo diktátor? Co bys poradil zakladatelům začínajících projektů?

Být obklopen těmi správnými lidmi je pro mě jeden z nejdůležitějších faktorů úspěchu. Ve startupu se vždy střídají pocity euforie při úspěchu a pocity beznaděje při řešení nových překážek. Tímto vším je třeba si projít společně a k tomu je zapotřebí chuť a zapálení všech v týmu. Když se mě někdo zeptá na pohovoru, jestli jde u konkrétní pozice o part-time, či full-time, odpovídám life-time. Brzy každý pochopí proč. Určitě se snažím s každým pracovat individuálně, podporovat talent a hledat cesty, kde se chce dále rozvíjet.

Co shledáváš jako doposud největší výzvu pro sebe a SPACEFLOW?

Z krátkodobého pohledu je každý den rozhodující a přináší řadu nových výzev. Z dlouhodobého pohledu bych moc rád docílil toho, aby Spaceflow přispělo trvale ke změně celého realitního odvětví a jak funguje život v rámci daných komunit. Pak bude mise splněna.

Trh real estate je velmi rigidní trh, který ne vždy je nakloněn novinkám. Jak je náročné pro malý český tým akvírovat nové, často mezinárodní, klienty?

Ano, sales cyklus je zde skutečně dlouhý a přestože máme řešení, které jsme schopni velmi rychle škálovat, narážíme na tento faktor. I když si myslím, že se to již dost změnilo, real estate už není jen prodávání a nákupu budov, ale o vytváření celého spektra služeb, které v dnešní době vytváří rozdíly. Na každém trhu se nachází progresivní hráči, kteří nastaví market standard pro ty, kteří se připojí až v další vlně.

Lukáši, pro co hoříš, co tě v životě motivuje?

Motivují mě nápady, jejichž smysl nekončí na hranicích naší země ve středu Evropy, ale které mají potenciál skutečně změnit celá odvětví a jak funguje naše společnost. A o to víc je skvělé, že na těchto pilířích stojí Spaceflow.

Děkujeme mockrát za rozhovor, přejeme ti Lukáši vše dobré a ať se vám ve SPACEFLOW daří.

Pokud chcete o SPACEFLOW vědět více nebo pomoci utvářet její budoucnost, vyplňte své kontaktní údaje níže a my se Vám obratem ozveme.